Del 39 Saboterande tankar och vardagsmotion

Vecka 5
Veckans uppgifter:
  • Påminnelsekorten
  • Handla den nya maten
  • Hålla måltidsordningen
  • Närvarande när du äter
  • Tackla saboterande tankar
  • Jaga vardagsmotion

Saboterande tankar
Som jag skrev tidigare så är tankar i allra högsta grad påverkbara, men det allra viktigaste är att förstå att våra tankar inte är det samma som våra handlingar. Man behöver inte göra som tankarna säger. Du minns väl mitt exempel: Tänk dig att du ska gå tvärs över en jättestor sal och sätta dig på en stol långt borta på andra sidan. Du tycker att det är jättejobbigt och obehagligt och gå tvärs över det stora golvet och dina tankar gör inte saken bättre: ”Alla tittar på mig nu”, Jag kommer snubbla och göra bort mig”, ”Jag klarar det inte”, ”Jag struntar i det”, ”Jag stannar här”. Så länge du inte följer tankarna utan fortsätter att gå mot stolen så är du ju fortfarande på väg mot målet. Man behöver inte lyda tankarna. Man kan argumentera emot. Man kan göra tvärsemot. ”Men jag vill ju faktiskt gå bort till den där stolen där de andra sitter”, ”Jag kommer att vara nöjd med mig själv efteråt”, ”Jag vet att det är obehagligt nu, men det går över”, ”Om jag inte går dit, kommer jag bli ledsen på mig själv”. Ju mer uppmärksam du blir över dina saboterande tankar, desto lättare är det att argumentera och agera emot dem. 
Jaga vardagsmotion
Börja med att lägga in vardagsmotion och bryta ”lata vanor” och lägg givetvis även märke till den befintliga. Kom också ihåg den mycket viktiga faktorn att avbryta stillasittandet var 30 minut eller åtminstone varje timme.