Del 8 Skönhetsideal och förebilder inom träningsvärlden

Tyvärr träffar jag ganska ofta på personliga tränare som är besatta av att hålla underhudsfettet på en låg nivå. De äter en mycket energifattig och kolhydratfattig kost som om de skulle tävla i Bodybuilding eller Athletic fitness och det är faktiskt inte hälsosamt. Jag skulle inte för allt i världen äta på det viset om det inte var för en tävling eller något speciellt tillfälle där s.k. deffning krävdes. Men dessa tjejer och killar äter så jämt i sin strävan efter att ha synliga magrutor och deffade kroppar året runt. I mina ögon är detta beteende ett osunt kontrollerande av födointaget och påminner mig om min egen tid som ätstörd. Men det är också viktigt att betona att detta är min egen subjektiva uppfattning. Detta är en summering av min egen livserfarenhet.

När det gäller killar så klarar de av att ha en lägre fettprocent än kvinnor och många mår troligen inte dåligt av att ha rutor på magen. När det gäller oss kvinnor så är inte naturen riktigt rättvis när det gäller fettprocent. Vi måste ha en mycket högre fettprocent än killarna för att må bra. Hos många kvinnor som är så deffade att de har magrutor upphör t.o.m. menstruationen och det är verkligen inte hälsosamt. Kroppens hormonreglering blir allvarligt störd om man är underviktig.

Om du tittar i träningstidningar och jämför dig med dem som finns på bild där, så kan jag säga att detta oftast är bilder på personer i tävlingsform med en fettprocent som är direkt ohälsosam att ligga på under längre tid. Bilderna är också i de allra flesta fall hårt retuscherade, så du kan lika gärna jämföra dig med en fantasifigur som bara finns där på bilden. Jag ger mig in på minerat område när jag talar om vad som är sunt och inte när det gäller kosthållning, men jag vill dela med mig av lite erfarenheter jag har ifrån mitt arbete med personer med ätstörningsproblematik. Ett viktigt budskap jag har är att personliga tränare faktiskt borde ta sitt samhällsansvar och företräda en sund kosthållning och ett sund kroppsideal. Jag har tyvärr alltför många gånger bevittnat hur kollegor på gymmet har utvecklat ätstörning, men har givetvis nästan lika många gånger blivit idiotförklarad när jag har påpekat min oro som sedan visat sig vara befogad.

Två flickor gjorde en film som ett projektarbete i skolan om det sjuka skönhetsidealet bland kvinnor och den manar verkligen till eftertanke och understryker mitt budskap. Kolla in den på Youtube!


https://www.youtube.com/watch?v=MST40A9gRoQ 

För sjutton år sen gjordes en studie där man jämförde hur nöjda kvinnor var med sina kroppar. Samtliga kvinnor var normalviktiga och individer som uppfyllde kriterier för ätstörning var exkluderade i denna undersökning. Man delade in kvinnorna i grupper utefter hur mycket de motionerade och det visade sig att de kvinnor som motionerade mest var också de som var minst nöjda med sina kroppar i jämförelse med dem som motionerade måttligt eller inte alls. [i]

Jag kommer att återkomma till de fysiologiska effekterna av svält.
Ha det så gott!

Kram Åsa-Helena


[i] Imm PS & Pruitt J (1991). Body shape satisfaction in female exercisers and nonexercisers, Women & Health, 1991;17(4):87-96.