Del 11 Liten näringslära Allmänna råd

 

En vanlig missuppfattning är att det räcker med att börja träna några gånger i veckan för att bli av med underhudsfettet, men tyvärr är den bistra sanningen den att du både behöver börja träna och lägga om dina matvanor. Dessutom förändrar träningen din kroppskomposition så att du får mer muskelmassa vilken kräver mer energi och ökar din basalomsättning, förutom alla andra positiva effekter som träningen ger.

Vad och hur ska man då äta?  Jo man ska ÄTA MAT OFTA!Genom att äta var tredje till var fjärde timme håller man förbränningen i gång och blodsockernivån hålls stabil, och för de allra flesta blir det en aha upplevelse att äta så ofta. Man får alltså lägga ned energi på att äta ofta istället för att lägga ned energi på att låta bli.

Många människor som jag kommer i kontakt med äter inte ens frukost! Inte undra på att kroppens förbränning är på noll när den inte får mat på ett halvt dygn! En annan missuppfattning idag är att man inte ska äta något fett alls och då blir ju allt lika tokigt, vilket jag kommer att gå in på närmare nedan. Drick mycket vatten men inte i syfte att uppnå mättnad, vatten kan aldrig ersätta mat och får vattnet dig att vänta med maten så är risken att ditt blodsocker kommer att bli så lågt att du istället stoppar i dig något riktigt onyttigt istället.För att inte drabbas av matnoja är det jätteviktigt att tänka framåt. Koka ex ris till matlådan kvällen före så slipper du gå till korvkiosken på lunchen. Lägg fram kött eller fisk och (eller) grönsaker på tining på morgonen så att du kan fixa middag utan att först stoppa i dig en massa onyttigheter för att ditt blodsocker är så lågt att du inte kommer att klara dig tills middagen är klar. = Ju bättre framförhållning, ju lättare blir det att sköta kosten.

Mina illustrationer gör jag själv (för att det är kul mer än att jag är bra på det...) Det här äpplet fångade jag med min scanner. Ganska innovativt va?

Mitt förslag är att du äter:

1.      Frukost

2.      Mellanmål

3.      Lunch

4.      Mellanmål

5.      Middag

6.      Litet mellanmål

Ät fett protein och kolhydrater vid varje måltid för att minska på sug.
Jag brukar alltid rekommendera mina klienter att äta såväl fett, protein som kolhydrater vid varje måltid, även mellanmålen. Varför? Ju för om man bara äter exempelvis ett äpple så höjs blodsockret ganska mycket och dessutom så ökar kolhydrater aptiten. Protein och fett mättar bättre än kolhydrater och kroppen tar lättare upp protein vid flera måltider än om man bara äter det vid några få mål.

Ätardagar.
En gammal metod hos bl.a. bodybuilders som går på diet är att lägga in en ätardag i veckan då man får äta hur mycket man vill. Det är faktiskt riktigt bra för förbränningen eftersom man lurar kroppen att öka sin förbränning eftersom det helt plötsligt dimper ned obegränsat med mat. Det kan också kännas lättare att hålla diet om man vet att man kan äta allt man har suktat efter under veckan på exempelvis lördagen.

Jag är dock inte odelat positiv till att frossa på det här viset med tanke på att de flesta personer vill lägga om sin livsstil i ett längre perspektiv, och detta resulterar ofta i att man blir än mer fixerad vid maten om man går och funderar på allt man skall vräka i sig till helgen och det var ju det vi skulle undvika. Detta ätmönster påminner f.ö. om en hetsätares.  Dessutom går bodybuilders på en hårdare diet under en kortare period och här talar vi om kostomläggning i ett längre perspektiv. Jag tror att det är bättre att äta en riktigt god middag och efterrätt istället, eftersom det ju är något man kan behålla som vana. Pröva och se hur det fungerar för dig. De flesta upptäcker att de får mer fart på förbränningen om de varierar kaloriintaget än om de ligger på ett konstant intag, så det gör alltså ingenting energiintaget varierar en smula.

Nästa del kommer att handla om kolhydrater
 
Ha det så gott
Kram Åsa-Helena